Várkert Bazár

Múzeumpedagógia

Múzeumpedagógia

Rendhagyó történelem- és irodalomórákat tartunk, múzeum- és örökségpedagógiai foglalkozásokat szervezünk kicsiknek és nagyoknak. Célunk, hogy az ismeretátadás mellett a kreatív feladatokon és a kézműves foglalkozásokon keresztül minden gyerekhez közelebb hozzuk a Budavári Palotanegyedet, térben és időben egyaránt.

Mozgás a színes formákkal – múzeumpedagógiai foglalkozás az YBL6-ban

Mit üzennek a színek és a formák? A foglalkozás során felfedezzük a színek és a formák birodalmát, együtt mozgunk, megjelenítjük a látottakat. Kísérletezünk a formákkal, tanulunk a színátmenetről és a színkeverésről a mesék segítségével. Játszunk és alkotunk, a végén pedig mindenki elkészítheti a saját művét.
Ajánlott korosztály: óvoda középső és nagycsoport, 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Mozgás a színes formákkal
Miről mesélnek a képek? – múzeumpedagógiai foglalkozás a Jáky-gyűjteményben

A foglalkozás során végigvesszük, hogy az YBL6 Művészeti Térben kiállított festmények miről mesélnek. Történeteket találunk ki, párbeszédeket fogalmazunk meg, és még életre is keltjük az alkotásokat. Mindezt játékos formában.
Ajánlott korosztály: 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

 

Miről mesélnek a képek
Ki vagyok én? – önarcképek és portrék a Jáky-gyűjteményben

A Jáky-gyűjtemény számos izgalmas portrét és önarcképet tartogat számunkra, amelyek nemcsak egyéni sorsokról mesélnek, hanem a 20. századi történelem is visszatükröződik rajtuk, bennük. Az egyéni és kollektív történetek kibontása mellett olyan kérdéseket is körüljárunk, hogy lehet-e annyira hiteles egy festett önarckép, mint egy selfie, mi mutat meg rólam többet: az arcvonásaim vagy a szobám…
Ajánlott korosztály: 5–12. osztály
Időtartam: 45 perc (5–8. osztály), 60 perc (9–12. osztály)

Választható alkotó foglalkozás: „Önarckép” készítése festéssel és rajzolással A foglalkozáson azzal kísérletezünk, hogyan tudjuk magunkat úgy ábrázolni, hogy az elkészült művön nincsenek rajta az arcvonásaink, fizikai megjelenésünk. Mi jellemez engem leginkább, vagy mi az, amiről mindenkinek én jutok eszébe? Ezt öntjük formába ceruzával és akril festékkel. Az elkészült alkotást mindenki hazaviheti.
Az alkotó foglalkozás időtartama: 30 perc
 

Ki vagyok én?
Kincsek a Jáky-gyűjteményből – tárlatvezetés középiskolásoknak

Kincsek a Jáky-gyűjteményből – tárlatvezetés középiskolásoknak
Barcsay Jenőtől, Csernus Tiboron át, Bak Imréig a 20. századi és a kortárs magyar művészet legjelentősebb művészeinek alkotásaival találkozhatnak a Várkert Bazár új kiállítóhelyén, az YBL6 Művészeti Térben. Olyan tendenciákkal és iskolákkal ismerkedhetnek meg az érdeklődők Jáky Balázs gyűjteményén keresztül, mint a bioromantika, az Európai Iskola vagy a konceptuális művészet. A tárlatvezetés során választ adunk a felmerülő kérdésre: „ez mitől művészet?”…
Ajánlott korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 60 perc

 

kincsek a Jaky
Állatok nyomában – gyerekséta a Budavári Palotanegyedben

Melyik gyerek ne szeretné az állatokat és a matricákat?
A budai Vár terei a gyerekek számára is remek felfedezni valókat kínálnak. A Várban sétálva állatszobrok hadával találkozhatunk, akik hol kapuk mellett büszkén foglalnak helyet, hol aprócska termetükkel alig válnak észrevehetővé. Sétánk során az ő nyomukba eredve megtudhatjuk, hogy kiről kapta nevét az Oroszlános udvar, és honnan figyeli egy nyuszi távcsővel a Lánchidat – mindeközben pedig mindenki elkészítheti a saját „állatkerti” térképét is.
Ajánlott korosztály: óvoda nagycsoport, 1–4. osztály
Időtartam: 60 perc

Szent István ábrázolásai – múzeumpedagógiai foglalkozás

A századforduló Budavári Palotájának egyik legjelentősebb helyisége újra megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt. Az 1900-as párizsi világkiállítás nagydíját elnyerő terem berendezéseit és díszítő elemeit a kor legnagyszerűbb magyar iparművészei készítették. A Hauszmann Alajos tervei alapján megvalósult díszes szoba nemcsak a korabeli közvélemény, de még Ferenc József őszinte csodálatát és elismerését is kiérdemelte. A múzeumpedagógiai foglalkozás keretében a Szent István-terem királyábrázolásai, a kandalló szobra, Havadtőy Sámuel kortárs alkotása és Szent István ereklyetartójának megtekintése, elemzése és összehasonlítása során a király életútjáról és képzőművészeti ábrázolásairól is beszélgetünk.
Ajánlott korosztály: 5–12. osztály
Időtartam: 60 perc

Töviről hegyire – ismerjük meg a Budavári Palotanegyedet!

Sétánk során kőoroszlánok, lovak és sárkányok figyelő tekintetétől kísérve felidézzük a Budavári Palota több száz éves történetét! Kiderül, miért hívjuk Oroszlános udvarnak a palota legnagyobb udvarát, kiknek köszönhetjük a Várhegyen található egykori királyi rezidenciát, kiről kapta a nevét a Sándor-palota, milyen régészeti nyomokat rejtenek az utak, és még azt is felfedezzük, mit fürkész távcsövével egy aprócska nyuszi.
Ajánlott korosztály: 5–8. osztály
Időtartam: 90 perc

„Budavár miénk!” – rendhagyó történelemóra a budai Várban

A rendhagyó történelemóra keretein belül a diákok megtudhatják, hogy a budai Várnak milyen szerepe volt a 1848-49-es forradalom és szabadságharc során. A sétán „visszavesszük” a Várat az osztrákoktól, megbeszéljük, hogyan zajlott az ostrom, és megismerjük Heinrich Hentzi és Görgei Artúr életútját is. Az órán nemcsak hős férfiakról, hanem bátor nőkről is szó esik, mint például Lebstück Mária vagy Teleki Blanka.
Ajánlott korosztály: 5–12. osztály
Időtartam: 90 perc

Életük az irodalom – rendhagyó irodalomóra

A Budavári Palotanegyedben számos író és költő megfordult, ezért megannyi izgalmas irodalmi vonatkozású történetet tud mesélni nekünk. A rendhagyó irodalomóra keretein belül ezek nyomába eredünk, és fényt derítünk arra, hogy hol működött az első magyarországi nyomdász műhelye, milyen harcot vívott a kortársaival Kazinczy Ferenc és hogyan teltek Jókai Mór börtönnapjai. Felkutatjuk Kosztolányi Dezső Édes Annáit, valamint szót ejtünk Babits Mihályról és Hatvany Lajosról, mint mecénásról. Természetesen a Nyugat sem maradhat ki!
Ajánlott korosztály: 7–12. osztály
Időtartam: 90 perc

 

Várbeli sztorik – a történelem rétegei

A rendhagyó történelemórán megismerjük az egykori királyi rezidencia viharos történetét, és felfedezzük a Várhegy további látnivalóit is. Milyen építkezések folytak az Anjouk idejében a Várhegyen? Miről volt híres Mátyás reneszánsz udvara, és mi történt vele a török hódoltság idején? Ki indította el a nagyszabású építkezéseket a visszafoglaló harcok után? Sétánk során nemcsak ezekre a kérdésekre kapunk választ, hanem az is kiderül, hogy kiről kapta nevét a Sándor-palota, és mit keres a Kockásfülű nyúl a várfalon.
Ajánlott korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90 perc

 

A Nyugat és a budai Vár – irodalmi élet a Várnegyedben

Kik fordultak meg Hatvany Lajos, Laci báró, a Nyugat nagy mecénásának Bécsi kapu téri otthonában? Hol sétált minden nap Márai Sándor, és miért gondolta úgy, hogy Budán lakni világnézet? Milyen volt Kosztolányi Dezsőék Tábor utcai otthona? Milyen versekben és leírásokban örökítették meg a várbeli élményeiket nyugatos költőink? Az örökségpedagógiai foglalkozás keretén belül megválaszoljuk ezeket a kérdéseket, és azt is körbejárjuk, mit jelentett egyes íróinknak, költőinknek a budai Várnegyed és arról miképp gondolkodtak.
Ajánlott korosztály: 9–12. osztály
Időtartam: 90 perc

 

Hasznos tudnivalók

Jelentkezni a +36 30 580 1781-es telefonszámon, és az alábbi e-mail címen lehet: muzeumpedagogia@varkapitanysag.hu. Kérjük, a gördülékenyebb kapcsolattartás végett, az e-mailben tüntesse fel telefonos elérhetőségét!

Iskolai csoportoknak a rendhagyó tanórák és a foglalkozások díja 1.000 Ft/fő, 10 fő alatt 10.000 Ft/csoport. Igény esetén, egyes foglalkozások végén, lehetőség van műhelymunkára, kézművesfoglalkozásra, amelynek ára további 500 Ft/fő. Az alkotó foglalkozások önmagukban nem, csak múzeumpedagógiai foglalkozással vagy tárlatvezetéssel együtt vehetők igénybe! A kísérő pedagógusok részére a program díjmentes.

A MÁV-START Zrt. ingyenes utazási lehetőséget biztosít a budai Várnegyedbe látogató, nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanulóknak. Amennyiben szüksége van a fogadónyilatkozatra, kérjük, a bejelentkező e-mailben jelezze. A részletekről az alábbi linken tájékozódhat.